کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کشت هندوانه دیم در دل کویر! +عکس

11 تير 1396 ساعت 12:07

عجایبی در کویر خشک وجود دارد که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند یکی از این عجایب برداشت هندوانه از زمین های کویر در فصل گرم تابستان است.


به گزارش حدید نیوز به نقل از خبرگزاری مهر کشاورزانی که با الهام گرفتن از بزرگان و نیاکان خود و با کشف استعداد بی نظیری در دل کویری مرکزی ایران و در چاله هایی که به چاله های سنبک و چهار طاقی شهرت دارد به کشت و برداشت هندوانه دیم مشغول هستند.
 
این چاله ها که در اندازه های مختلف ۲۰۰ تا هزار متر مربعی در دل کویر آران و بیدگل واقع شده است هم ویژگی خاصی از منظر کشاورزی دارد و نیز موجب جذب گردشگران داخلی و خارجی شده است.

کشت هندوانه دیم در دل کویر

مدیر جهاد کشاورزی آران و بیدگل اظهار داشت: کشت هندوانه دیم در شهرستان کویری آران و بیدگل در دو منطقه چاله سنبک و چاله چهار طاقی در سطح بیش از ۱۲ هکتار از اواسط فروردین ماه توسط کشاورزان دیمی کار انجام و هم اکنون برداشت نوبت اول آن آغاز شده است.

کشت و برداشت هندوانه دیم از حدود ۳۰۰ سال پیش تاکنون اتفاق جالبی در منطقه کویری آران و بیدگل است که کشت این محصول با نیاز آبی زیاد بدون آبیاری و با روش دیم انجام می شود

حسین فتاحی افزود: پیش بینی می شود امسال از هر هکتار سطح زیر کشت هندوانه دیم در آران و بیدگل بین ۳۰ تا ۳۵ تن هندوانه برداشت شود.

وی تاکید کرد: نوبت دوم برداشت این محصول نیز در مهرماه و با شروع فصل پاییز آغاز می شود.

مدیر جهاد کشاورزی آران و بیدگل با اشاره به اینکه کشت هندوانه دیم معمولا در مناطق پر آب انجام می شود و هیچ سنخیتی با کویر خشک و سوزان ندارد، اظهار داشت: کشت و برداشت هندوانه دیم از حدود ۳۰۰ سال پیش تاکنون اتفاق جالبی در منطقه کویری آران و بیدگل است که کشت این محصول با نیاز آبی زیاد بدون آبیاری و با روش دیم انجام می شود.

وی دلیل اقدام کشاورزان منطقه کویر آران و بیدگل به کشت هندوانه دیم را بالا بودن سطح آب زیرزمینی در این مناطق دانست و تاکید کرد: در چاله های سنبک و چهار طاقی با کندن چاله هایی به عمق کمتر از یک متر به آب می رسیم و کشاورزان با کندن چاله هایی به کشت هندوانه دیم می پردازند.

فتاحی تصریح کرد: در حال حاضر از ۲۰۴ چاله مفروض، ۱۰۳ چاله در مناطق سنبک و چهار طاقی کشت هندوانه دیم فعال است که این چاله ها با کاربری کشاورزی دیم و با بهره گیری از ذکاوت ساکنان این منطقه در گذشته های دور ایجاد شده است.

کاشت هندوانه دیم آران و بیدگل ثبت ملی می شود

وی تصریح کرد: هر سال در اوایل فروردین ماه زمین های چاله مسطح و آماده کشت تخم هندوانه شده و کشاورزان شروع به کشت می کنند و همچنین برای جلوگیری از ورود حیوانات موذی و به دنبال آن تخریب زمین و محصول دور تا دور آن را فنس کشی و با تور محصور می کنند، بعد از آن زمین کشاورزی به حال خود رها شده و در اوایل تیرماه اولین هندوانه ها به دست می آید.

با توجه به منحصر بودن کاشت هندوانه دیم در کویر، دانش کاشت و برداشت این هندوانه ها در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت می رسد

مدیر جهاد کشاورزی آران و بیدگل گفت: آب بیشتر هندوانه های تولیدی در چاله های سنبک و چهار طاقی، قند بسیار پایین تر از هندوانه های معمولی و مناسب برای برخی از بیمارهای خاص مانند دیابت و دستگاه گوارش از جمله ویژگی های خاص هندوانه های دیم تولیدی در آران و بیدگل است.

وی مهمترین تفاوت و ویژگی خاص هندوانه های دیم آران و بیدگل را هدایت بذر هندوانه به سمت آب و تولید هندوانه ارگانیک بدون استفاده از کود شیمیایی دانست و گفت: در کشت معمولی هندوانه آب به سمت بذر هدایت و از کودهای شیمیایی استفاده می شود.

فتاحی در ادامه تاکید کرد: هندوانه های برداشت شده با توجه به خاصیت های منحصر به فرد در همان منطقه سنبک و چهار طاقی در دل کویر به فروش می رسد.

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل نیز در این ارتباط گفت: با توجه به منحصر بودن کاشت هندوانه دیم در کویر، دانش کاشت و برداشت این هندوانه ها در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت می رسد.

جواد صدیقیان افزود: پرونده ثبت ملی این دانش برای ثبت ملی مصوب شده است و در آینده ای نزدیک این اثر به ثبت ملی می رسد.

وی تصریح کرد: برداشت هندوانه در دل کویر جاذبه ای است که برای اکثر گردشگران کویر مورد توجه واقع شده به طوریکه گردشگران کویر آران و بیدگل یکی از مقاصد سفر خود به کویر را چاله های سنبک و چهار طاقی قرار می دهند.

با توجه به جاذبه ویژه ای که کویر آران و بیدگل در دل خود پرورش داده است و آن را تا مرحله ثبت ملی نیز پیش برده است به نظر می رسد، پدیده طبیعی کاشت و برداشت هندوانه در کویر در آینده نزدیک و در صورت تبلیغات مناسب برای جذب توریست به یکی از عجایب طبیعی دنیا تبدیل شود و بر جذابیت های همیشگی کویر بیفزاید.


کد مطلب: 35807

آدرس مطلب :
http://www.hadidnews.com/news/35807/کشت-هندوانه-دیم-دل-کویر-عکس

حدید نیوز
  http://www.hadidnews.com