کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بی مهری جشنواره فیلم فجر در قبال ساخته جدید شیخ طادی با موضوع«داعش»

26 دی 1395 ساعت 16:39

با وجود موضوع بکر و جدید فیلم شیخ طادی، به گفته برخی هنرمندان و منتقدان سینما، «امپراتوری جهنم» با کج سلیقگی داوران و دبیران جشنواره فیلم فجر از بخش مسابقه خارج شده است.


به گزارش حدید نیوز؛ «امپراتوري جهنم» به کارگردانی پرویز شیخ طادی، یکی از تولیدات راهبردی سینمای ایران در سال های اخیر به شمار می رود. فيلمي که داستان آن در اروپا مي‌گذرد و به زندگي مفتي وهابي مي‌پردازد که فتواهاي عجيبي مي‌دهد و در دام صهيونيست‌ها مي‌افتد. شيخ‌طادي در اين فيلم به خطر وهابيت در اروپا و نقش عربستان سعودي در ايجاد و تقويت تفکرات وهابي اشاره کرده است. امپراتوري جهنم را مي‌توان در راستاي فيلم‌هايي مانند «پادشاه شن‌ها» و «فاني و از هم گسيخته» که هر دو به کارگرداني نجدت انزور کارگردان سوري ساخته شده است، دانست که به افشاگري نقش حکام سعودي در بسط تروريسم در لواي عقايد تندرو ديني مي‌پردازد.

 

شیخ طادی: «امپراطور جهنم» اندیشه بیمار یک مفتی را به تصویر کشیده است

 

پرویز شیخ طادی درباره محتوای فیلمنامه «امپراطور جهنم» می گوید:” فیلمنامه «امپراطور جهنم» درباره برخی «مفتی‌ها» و چگونگی و چرایی صدور فتواهایی است که به نام اسلام و اسلام‌گرایی صادر می‌کنند. در واقع بررسی این نکته که کدام نقطه از جهان اسلام بیمار شده که به این نقطه رسیده ایم از نکات مهم این فیلمنامه است. وقتی در خلوت خود به مسائل تکفیری‌ها و سلفی‌ها و فعل آنها که به نام اسلام گذاشته می‌شود، فکر می کنم به این نتیجه می رسم که کشتار مردم دردناک و غم انگیز است اما جریان تکفیری که با حمیت مفتی‌ها و رژیم سعودی ایجاد و فربه شده نیز یک جنایت است که زیرساخت های دین را نشانه گرفته است.

51

بر همین اساس در «امپراطور جهنم» اندیشه بیمار یک مفتی را به تصویر کشیده و در نهایت به این جمع بندی رسیده ام که اندیشه های مخرب مفتی هایی از این دست تا چه اندازه می تواند زیرساخت های جهان اسلام را به خطر اندازد.”

 

روزنامه البناء لبنان: «امپراطور جهنم»، بزرگترین پروژه ایران در عرصه جهانی محسوب می شود

 

روزنامه «البناء» یکی از رسانه‌های لبنان در مطلبی به فیلم سینمایی «امپراطور جهنم» می نویسد” پس از گذشت ۵ سال از اکران فیلم «پادشاه شن ها» به کارگردانی اسماعیل نجدت انزور، این روزها اخباری از برنامه ایران برای تولید فیلمی در راستای نقد آل سعود، رسوایی داعش و نمادهای تکفیری منتشر شده است. در این فیلم همچنین به رویدادهایی که به صورت مخفیانه در خاورمیانه، اروپا و آمریکا در جریان است، پرداخته می شود. فیلم «امپراطور جهنم»، بزرگترین پروژه ایران در عرصه جهانی محسوب می شود.

52

این پروژه سینمایی به صورت مخفیانه و به دور از چشم رسانه های محلی و بین المللی تولید شده است و بدون شک این فیلم در ایران و کشورهای منطقه با مشکلاتی مواجه خواهد شد و جنجال های گسترده ای را در پی خواهد داشت.”

وقتی «امپراتوری جهنم» مطابق میل و سلیقه دبیران جشنواره فجر قرار نمی گیرد!

با وجود موضوع بکر و جدید فیلم شیخ طادی، به گفته برخی هنرمندان و منتقدان سینما، «امپراتوری جهنم» با کج سلیقگی داوران دبیران جشنواره فیلم فجر از بخش مسابقه خارج می شود. که البته سازندگان این فیلم در اعتراض به این اقدام، با انتشار نامه ای اعلام کردند که در بخش خارج از مسابقه هم حضور نخواهند داشت.

53

در بخشی از نامه مشترک، محمد خزاعی تهیه کننده و پرویز شیخ طادی کارگردان فیلم سینمایی «امپراطور جهنم» به رئیس سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، ضمن اعلام انصراف از جشنواره فیلم فجر آمده است:” چنانچه استحضار دارید فیلم سینمایی “امپراطور جهنم” از جمله  پروژه‌های  سینمای ایران در سال‌های اخیر به شمار می‌رود که پاسخی به نیازهای منطقه ای و بین‌المللی است… متاسفانه، با کج سلیقگی و بر اثر ناتوانی درک ضرورت های فرهنگی و اجتماعی و عدم تشخیص درست اولویت های مضمونی و موضوعی آثار، فیلم “امپراطور جهنم” نادیده گرفته شد… به نظر می رسد با اتمسفر شکل گرفته جای فیلم “امپراطور جهنم” و آثاری از این دست در جشنواره نبوده و نیست و بدیهی است زمان شایستگی و ارزش های فیلم را نشان خواهد داد.”

جشنواره فیلم فجر که فلسفه شکل گیری آن، ارائه تولیدات سینمایی با محتوای شاخص های انقلاب اسلامی بود، متاسفانه با بی توجهی به فلسفه اصلی شکل گیری خود،به  تولیداتی بها می دهد که مفاهیم غربی و حتی ضداسلامی را با خود به همراه داشته باشد. شاهد این مدعا  می تواند، قرار گرفتن تولیداتی با مضامین «سیاه نمایی از وضعیت اجتماعی ایران»، «برجسته کردن موضوعاتی همچون خیانت و روابط نامشروع» و عناوینی از این قبیل در صدر فیلم های برگزیده  در سال های گذشته باشد.اینکه چرا، مدیران و داوران جشنواره فجر، به آسانی از کنار فیلم سینمایی «امپراتوری جهنم» که به یکی از موضوعات مهم جهان اسلام در شرایط کنونی می پردازد، می گذرد، جای تامل و البته نگرانی بسیار برای آینده سینمای ایران دارد.


کد مطلب: 34808

آدرس مطلب :
http://www.hadidnews.com/news/34808/بی-مهری-جشنواره-فیلم-فجر-قبال-ساخته-جدید-شیخ-طادی-موضوع-داعش

حدید نیوز
  http://www.hadidnews.com