کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

13 میلیون زوج ایرانی در سن باروری هستند

6 دی 1395 ساعت 18:50

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت،خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هم اکنون 13 میلیون زوج ایرانی در آستانه ازدواج در سن باروری قرار دارند.


به گزارش حدیدنیوز به نقل از ایرنا دکتر محمد اسماعیل مطلقه روز دوشنبه در همایش تبیین سیاست های کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک در همدان اظهار کرد: کشور ایران در دوره طلایی بسر می برد و درصد جمعیت بالای ایرانیان در سن باروری هستند که در صورت ازدواج نکردن، سن باروری از دست می دهند.

وی اضافه کرد: بهترین سن باروری 18 تا 35 سال است و بالای 35 ساله ها نیز باید مراقبت های خود را افزایش دهند چرا که دچار مشکلاتی نظیر فشار خون، دیابت، نارسایی کلیه می شوند.

وی بیان کرد: حتی در سن باروری 18 تا 35 سال، هر اندازه که بالاتر برود نیز آسیب ها بیشتر می شود.
مطلق افزود: بهترین سن ازدواج نیز 18 تا 35 سال است و اگر در این سن باروری صورت بگیرد، نگرانی ها برای آینده جمعیت برطرف می شود.

وی در ادامه با اشاره به آمارهای زاد و ولد در کشور گفت: براساس آمارهای امسال یک میلیون و 530 هزار تولد خواهیم داشت و سالانه به طور میانگین یک میلیون و 120 هزار نفر به جمعیت کشور افزوده می شود.

وی افزود: همچنین هشت درصد از جمعیت کشور را افراد سالخورده تشکیل می دهند و با این حال 30 سال فرصت داریم تا بالای 25 درصد از جمعیت کشور به این سن برسند.

وی 70 درصد از جمعیت کشور را بین 15 تا 64 سال عنوان کرد و افزود: این وضعیت بهترین فرصت برای توسه پایدار جمعیت است و هیچ کشوری هم اکنون از این فرصت طلایی برخوردار نیست.

وی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت اعلام شده از مرگ و میر مادران و نوزادان در کشور گفت: در حال حاضر مرگ مادران 20 تن در مقابل یکصد هزار تولد زنده است که باید به زیر 15 تن در یکصد هزار تولد برسد و تا 14 سال دیگر نیز براساس برنامه ریزی های صورت گرفته نباید مرگ مادر داشته باشیم.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت،خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: همچنین مرگ نوزادان 9.5 در هزار تن است و براساس برنامه ششم توسعه باید به هفت در هزار تولد نوزاد زنده برسد ضمن اینکه تا 14 سال آینده نیز باید مرگ نوزاد قابل اجتناب نداشته باشیم.

وی مرگ کودکان زیر یک سال را 13 تن در هشت هزار عنوان کرد و گفت: این آمار در زیر پنج سال نیز 15 تن در هزار تولد است که باید تا 14 سال آینده نیز این دغدغه برطرف شود.

وی ارتقا آموزش های به هنگام و پس از ازدواج با تاکید بر مهارت های زوجین و سلامن جنسی در چارچوب مذهبی و فرهنگی و اجتماعی، فرهنگ سازی به منظور ارزش دانستن ازدواج سالم و تشکیل خانواده، افزایش آگاهی جامعه درباره اهمیت فرزندآوری سالم و اجتناب از تک فرزندی، پیشگیری از بارداری پرخطر و سقط تاکید کرد.

وی تامین مراقبت های کیفی دوران بارداری و مراقبت های ویژه بری بارداری پرخطر، تلاش دستگاه های دخیل در امور فرهنگی، برای ضد ارزش دانستن طلاق در جامعه و ایجاد خدمات مشاوره ای بعد از ازدواج را خواستار شد.


کد مطلب: 34574

آدرس مطلب :
http://www.hadidnews.com/news/34574/13-میلیون-زوج-ایرانی-سن-باروری-هستند

حدید نیوز
  http://www.hadidnews.com