کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ثروت آل‌سعود فاش شد

24 آبان 1395 ساعت 18:19

در حالیکه بخش عمده ای از جمعیت عربستان در فقر بسر می برند، ثروت آل سعود بیش از یک تریلیون دلار یعنی حدود دو برابر تولید ناخالص داخلی این کشور برآورد شده است.


پایگاه اینترنتی 'العهد' روز دوشنبه به نقل از یک سند آمریکایی فاش شده توسط سایت 'ویکی لیکس' نوشت: درآمد حاصل از فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت عربستان به طور کامل به پنج یا شش نفر در آل سعودی تعلق می گیرد.

بر اساس این سند، اموال اختصاص یافته برای شاهزادگان آل سعود در سال 1996 به تنهایی دو میلیارد دلار به خزانه دولت تحمیل کرده است.

فرزندان 'عبدالعزیز' بنیانگذار خاندان آل سعود حاکم بر سرزمین 'حجاز' ماهانه یک میلیون و 125 هزار ریال سعودی و نوادگان عبدالعزیز ماهانه یک صد و 12 هزار و 50 ریال سعودی و فرزندان نوه های وی، ماهانه 48 هزار و 750 ریال سعودی و نوه های نوادگان ماهانه سی هزار ریال سعودی دریافت می کنند.

گسترش فساد مالی و اداری در عربستان باعث پیدایش شکاف طبقاتی بزرگ و آشکار میان افراد خاندان حاکم بر این کشور با شهروندان عربستانی شده است.

العهد نوشت که دکتر 'حمزه بن محمد السالم' شهروند عربستانی و استاد اقتصاد مالی و معاون سابق وزیر دارایی این کشور در مورد آخرین پرونده های مربوط به فساد مالی در عربستان مقاله ای به رشته تحریر درآورده و طی آن تفاوت میان فساد خطرناک جاری در دوران 'ملک سلمان بن عبدالعزیز' شاه کنونی را با فساد در دوران 'ملک عبدالله' شاه سابق، یک تریلیون دلار عنوان کرده است.

به گزارش پایگاه العهد، حمزه در این مقاله اعتراف کرد که هدر رفت دارایی ها در دوران شاه سابق ملک عبدالله 330 میلیارد دلار بود، در حالی که فساد مالی در دوران ملک سلمان به یک تریلیون دلار رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: یک تریلیون دلار برای خرید بیش از 3600 جنگنده 'اف 15' و ساخت 10 سد مانند ' The Three Gorges Dam ' بزرگ ترین سد جهان و ساخت دو میلیون واحد مسکونی برای شهروندان سعودی کافی است.

حمزه در یک تحقیق اقتصادی دقیق با اسناد و آمار ثابت کرده که درآمد نفت و ذخایر ارزی و استقراض دولت عربستان در دو سال 2015 و 2016 به 1.9 تریلیون ریال سعودی رسید و در همین مدت 800 میلیارد ریال آن را خاندان آل سعود هزینه کرده است .
وی این سووال را مطرح کرده که مابقی این مبلغ چگونه هزینه شده است.

حمزه هشدار داد که صندوق حاکمیتی 37 درصد سرمایه خود را ظرف یک سال از دست داد و اگر شرکت نفت 'آرامکو' به فروش برسد و درآمد حاصل از آن وارد این صندوق شود و اوضاع به همین منوال پیش برود، درآمد حاصل از فروش آرامکو ظرف سه سال از بین خواهد رفت.

العهد افزود: خاندان حاکم بر عربستان در برابر این همه ریخت و پاش و اختلاس، اضافه کار و مزایای حقوق کارکنان دولت را لغو کرد و مالیات و عوارض دریافتی از شهروندان عربستان را افزایش داد و از خارج از کشور وام دریافت کرده است.

ناظران سیاسی معتقدند که شاهزاده 'محمد بن سلمان بن عبدالعزیز' جانشین ولیعهد و وزیر دفاع سعودی جرات اعتراض کردن به این هدر رفت اموال را ندارد، زیرا او نیز سرقت هایی دارد که دهها میلیارد دلار تخمین زده می شود.

به گفته نزدیکان خاندان حاکم بر عربستان، وقتی به محمد بن سلمان گفته شد که خطر وام گرفتن از کاهش حقوق شهروندان بیشتر است، او در پاسخ گفت که این خطر را می توان با فروش بیشتر نفت جبران کرد، اما خشم مردمی را نمی توان دفع کرد.
العهد افزود: فرزند شاه عربستان برای دریافت وام های بی حد و مرز ذوق و شوق بسیاری دارد . او همواره به اطرافیان خود می گوید که بانک های جهانی آماده اند با تضمین نفتی به عربستان وام دهند هر چند که این وام ها ممکن است به میلیاردها دلار برسد.

این پایگاه اضافه کرد که محمد بن سلمان به افزایش مالیات اعتراضی ندارد، زیرا از نقطه نظر وی این اقدام همچون کاهش حقوق مردم را خشمگین نخواهد کرد . هر چند محمد بن سلمان وام گرفتن را بر هر کار دیگری ترجیح می دهد.


کد مطلب: 34249

آدرس مطلب :
http://www.hadidnews.com/news/34249/ثروت-آل-سعود-فاش

حدید نیوز
  http://www.hadidnews.com