کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرعامل بانک صنعت و معدن اعلام کرد:

لزوم همسویی نرخ سود با کاهش تورم

4 ارديبهشت 1394 ساعت 17:30

مدیر عامل بانک صنعت و معدن گفت: کاهش نرخ سود بانکی متناسب با کاهش نرخ تورم، بحث درستی است اما ثبات و استمرار نرخ تورم بسیار حائز اهمیت است.


"علی اشرف افخمی" در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: سال های گذشته شاهد نوسان بسیار زیاد نرخ تورم بودیم اما اکنون که سیاست دولت روند کاهشی نرخ تورم است نرخ سود تسهیلات بانک ها هم باید با این سیاست دولت همراه باشد البته این موضوع را باید به صورت یک بسته دید زیرا عوامل دیگری نیز در آن دخیل هستند.

افخمی گفت: مدیران بانک ها با بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی در حال مذاکره هستند تا راهکار مناسب برای نرخ سود بانکی ارائه کنند.

افخمی ادامه داد: بانک ها باید سیاستی را دنبال کنند که همراه و همسو با تحقق سیاست های دولت در زمینه کاهش نرخ تورم باشد تا ما هم در این باره سهم مناسبی داشته باشیم.

مدیر عامل بانک صعنت و معدن گفت: البته پیش بینی بنده این است که تا نیمه اول اردیبهشت تکلیف موضوع نرخ تسهیلات بانکی مشخص شود.



افزایش ۱۰ هزار میلیارد تومانی تسهیلات به واحدهای تولیدی

مدیر عامل بانک صنعت و معدن گفت:  امسال مانده تسهیلات خود را از ۲۱ هزار میلیارد تومان کنونی به بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان خواهیم رساند که به معنی افزایش ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای پرداخت تسهیلات سرمایه گذاری ثابت و سرمایه در گردش است که بیش از ۵۰ درصد از این میزان به تامین سرمایه در گردش عمدتا واحدهای کوچک و متوسط اختصاص خواهد یافت.

علی اشرف افخمی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در پاسخ به پرسشی درباره اولویت های امسال این بانک برای توجه بیشتر به تولید گفت: اولویت اصلی ما به ظرفیت رساندن واحدهای موجود و تامین سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی و صنعتی است البته در این باره نیازمند تامین نقدینگی برای بانک نیز هستیم زیرا بانک سرمایه ای محدود دارد و منابع ریالی کافی در اختیار ندارد که باید به روش های مختلف تامین مالی و تجهیز منابع اهتمام کنیم.

وی اضافه کرد: سال گذشته توانستیم بخش ریالی تسهیلات را از صندوق توسعه ملی تامین کنیم که امسال هم انتظار داریم با سپرده گذاری ای که صندوق توسعه ملی برای بانک ها و به ویژه بانک صنعت و معدن خواهد داشت به روش های کاری خود سرعت دهیم و فرآیند اعطای وام را کوتاه کنیم. 

افخمی گفت: البته واحدهای بزرگ هم بی نیاز از تامین مالی از سوی بانک ها نیستند زیرا آمار نشان می دهد بیش از ۸۵ درصد نیاز مالی واحدهای تولیدی از طریق بانک ها و کمتر از ۱۵ درصد از طریق بازار سرمایه تامین می شود.

وی افزود: موضوع مهم در این باره افزایش سرمایه بانک های کشور و به ویژه بانک های دولتی است که مجلس باید به آن توجه ویژه کند زیرا در مقایسه با بانک های منطقه سرمایه بانک های دولتی ما بسیار کمتر است که رفع این مشکل نیازمند مصوبه مجلس است.

افخمی گفت: آمار بانک صنعت و معدن نشان می دهد که بیشتر منابع صرف واحد های متوسط می شود اما واحدهای بزرگ به لحاظ اثرگذاری در اقتصاد سهم قابل توجهی از تسهیلات خواهند داشت البته از سال گذشته سیاست جدیدی را در بانک صنعت و معدن شروع کردیم و آن توجه ویژه به واحدهای کوچک و متوسط است که ضمن ارائه خدمات و حمایت ها به واحدهای بزرگ، واحدهای کوچک و متوسط را از نظر دور نکنیم و بر همین اساس سال گذشته به بیش از ۳ هزار واحد متوسط و کوچک تسهیلات مناسب ارائه کردیم.

مدیر عامل بانک صنعت و معدن درباره عملکرد سال گذشته این بانک گفت: به عنوان بانک توسعه ای، سال گذشته در زمینه گشایش اعتبار بسیاری از طرح های بزرگ صنعتی و زیرساختی گام های بلندی را برداشتیم که از جمله آن گشایش اعتبار یک و ۸ دهم میلیارد دلاری برای قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان است که در نوع خود کاری جدید است و با سرعت ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر در ساعت به افزایش زیرساخت های حمل و نقل کشور کمک فزاینده ای خواهد کرد.

افخمی افزود: برای طرح های ۷ گانه فولادی که سال ها متوقف مانده بود سال گذشته بیش از ۲ میلیارد دلار گشایش ها را برای همه این طرح ها انجام دادیم و برخی از آنها عملیاتی شده که امیدواریم با بهره برداری از این طرح ها در ۲ تا ۳ سال آینده، ۷ میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد کشور افزوده شود.

وی اضافه کرد: همچنین برای طرح های پتروشیمی که سهم بسزایی در ارزآوری برای کشور دارند از جمله پتروشیمی مسجد سلیمان و پتروشیمی ایلام، ۸۰۰ میلیون دلار گشایش اعتبار صورت گرفت.

افخمی گفت: در زمینه نیروگاه ها با توجه به اینکه کشور نیازمند تامین کسری برق مصرفی برای بخش های مختلف صنعتی، تولیدی و زیرساختی است با هماهنگی وزارت نیرو، صندوق توسعه ملی و بانک صنعت و معدن، سهمیه ای به بخش نیروگاهی اختصاص داده شد که بخشی از این منابع را توانستیم مصرف کنیم و فکر می کنم امسال بتوانیم بیشتر یک و نیم میلیارد دلاری را که به این منظور اختصاص یافته جذب کنیم.

وی اضافه کرد: در این باره برای نیروگاه بهبهان و نیروگاه کرمانیان بیش از ۶۰۰ میلیون دلار گشایش اعتبار شده است که در ۲ تا ۳ سال آیند ه به بهره برداری خواهد رسید.

افخمی با بیان اینکه سال گذشته با حمایت هایی که به عمل آوردیم ۵۶ طرح در زمینه های مختلف مانند داروسازی، کاشی و سرامیک به بهره برداری رسید افزود: در نیمه اول امسال هم چند طرح بزرگ را آماده بهره برداری داریم که پتروشیمی لرستان، پتروشیمی مهاباد و نیروگاه مولد برق یزد از جمله آنهاست که در مجموع حدود ۷۰۰ میلیون دلار برای این سه طرح گشایش اعتبار شده است.  

وی ادامه داد: از آنجا که بیشتر واحدها پایین تر از ظرفیت اسمی خود فعالیت می کردنددر بخش تسهیلات ریالی، سال گذشته  بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را به تامین سرمایه در گردش بیش از ۳ هزار واحد تولیدی کوچک و متوسط که بیشتر در شهرک های صنعتی مستقرند اختصاص دادیم که نتیجه کار را در بهبود وضع تولید این واحدها مشاهده می کنیم اگرچه هنوز این واحدها با ظرفیت اسمی خود فاصله دارند.






کد مطلب: 32736

آدرس مطلب :
http://www.hadidnews.com/news/32736/لزوم-همسویی-نرخ-سود-کاهش-تورم

حدید نیوز
  http://www.hadidnews.com