کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نعمت زاده:یارانه تولید پرداخت نشده است

10 اسفند 1393 ساعت 15:28

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در ۸ ماهه امسال به بخش صنعت ۶۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده شد که حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تا آخر سال پرداخت می‌شود و بخشی هم استمهال بدهی های بنگاه ها بوده است.


به گزارش حدیدنیوز، محمدرضا نعمت زاده درهفتمین همایش توسعه نظام تامین مالی در ایران که با رویکرد اقتصاد مقاومتی برگزار شده است، این همایش را ابتکار خوبی در جهت شناسایی ابزارهای جدید تامین مالی از طرح ها بیان کرد و افزود: از هر راهی باید سرمایه بانک ها را افزایش داد که برخی در لایحه رونق تولید گنجانده شده است ، اما کافی نیست.
 
نعمت زاده با بیان اینکه حتی اگر درصدی از درآمد نفت را برای مدتی برای افزایش سرمایه بانک ها اختصاص دهیم ، بسیار مفید است، افزود: محدودیت و موانع بین المللی و روزنه مذاکرات را پارسال مطرح کردم که البته رو به پیشرفت است و امیدوارم به نتیجه برسد.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشریح دغدغه های حوزه صنعت و معدن ازجمله تامین مالی و چگونه استفاده از بازار سرمایه، استفاده از خط اعتباری خارجی، تاسیس شعب بانک خارجی در کشور، روزآمدکردن بانک ها وهمکاری بانک های داخلی با خارجی و لزوم استفاده از شیوه های جدید برای تامین مالی طرح های جدید گفت: باید این ها را تا نتیجه نهایی دنبال کرد.
 
وی افزود: طبق گزارش بانک جهانی درسال 2000 نسبت اعتبارات بانکی در ایران 36 و ترکیه 38 درصد بود و درسال 2010 این نسبت در ایران از 36 به 18 و در ترکیه از 38 به 64 درصد افزایش یافت.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه این روند نشان می دهد بنیه بانک ما نسبت به توسعه صنعتی کشور روند نزولی داشته است، افزود: دسترسی بنگاه ها به تسهیلات بانکی در ترکیه 64 از 144و در ایران 136 بوده است، سهم صنعت از تسهیلات بانکی در سال 88 حدود 36 درصد و در سال گذشته 29 درصد بود و در شش ماهه امسال به 32 درصد رسیده است.
 
نعمت زاده گفت: سهم خدمات بدون مسکن حدود 36 درصد است. البته تسهیلات مورد نیاز صادرات تسهیلات بانکی 10 درصد را پوشش می دهد اما متوسط جهانی 60 درصد است.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال جاری با برآورد 600 هزار میلیارد تومان ارزش کالاهای قابل فروش 150 هزار میلیارد تومان تسهیلات نیاز داریم.
 
وی گفت : در سال جاری از محل مرحله دوم یارانه ها دولت 1200 میلیارد تومان یارانه تسهیلات بانکی را برای صنعت و معدن درنظر گرفت که تاکنون تخصیص نیافته است. با ادامه این شرایط نمی توان به رونق مناسب در تولید صنعتی معدنی و صادرات رسید.
 
پرداخت یارانه به نرخ سود تسهیلات صادرات غیرنفتی
 
وی با بیان اینکه تسریع در سپرده گذاری و 3 هزار میلیارد ریال تصویب شد که از صندوق توسعه ملی این کار انجام خواهد شد، افزود: هم اکنون مذاکرات صندوق توسعه ملی و بانک توسعه صادرات درحال انجام است که البته باید با نگاه حمایتی از بانک انجام داد.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پرداخت یارانه به نرخ سود تسهیلات صادرات غیرنفتی هم از دیگر راههای حمایتی از تولید است. برای سال آینده 6 درصد از یارانه ها باید بتوان برای حمایت صادرات تخصیص داد.
 
وی گفت: حضرت امام راحل هم اعتقاد داشتند تجارت خارجی را باید بخش خصوصی انجام دهد و رهبری معظم انقلاب هم تاکید فراوانی در چارچوب اصل 44 دارند.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در کشور صنعت بزرگی نداریم و مهمترین آن صنعت نفت است ، گفت: هرچه تعداد شعب بانکی بیشتر شود نشان دهنده رونق اقتصادی است و این شعب باید در کانون کسب و کار باشد و هزینه های خود را تامین کند.
 
وی با تاکید بر اصلاح ساختار بانکی و راه اندازی سیستم هجینگ افزود: در ایران فقط یکبار هجینگ در صنعت پتروشیمی با همکاری بانک اماراتی انجام شد و سودآوری هم برای ما داشت.
 
جایگاه تسهیلات ساختاری در ایران خالی است
 
نعمت زاده گفت: دیپلماسی سیاسی برای پایان دادن به تحریم ظالمانه را هم یکی از راههای کمک به رونق تولید و اقتصاد کشور دانست.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین افزود: نخستین بار تصویب شد اگر منابعی به بنگاه بیاید ،معادل حداقل عقود مشارکتی هزینه های آن مورد قبول سازمان مالیاتی قرار گیرد و راه خوبی برای ورود بازار سرمایه به بنگاههاست.
 
نعمت زاده گفت : جایگاه تسهیلات ساختاری هم در ایران خالی است و باید از آن استفاده کرد و تلفیق منابع بانکی و منابع بازار سرمایه نیز به تولید کمک می کند.وی افزود: 12 میلیارد دلار در گذشته از بانک های خارجی با گشایش اعتبار بانک ملت گرفتیم و خوشبختانه کمک خوبی به بخش تولید کشور بوده است.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر استفاده از راههای متنوع برای تامین مالی گفت: باتوجه به نقش بانک و تاکید بر افزایش نقش بخش خصوصی باید در افزایش اعتبارات بانک ها چاره اندیشی شود.
 
نعمت زاده افزود: در گذشته هم نرخ سود بین بانکی و هم نرخ سود بانک ها از نرخ تورم بیشتر شده که علت آن عدم عرضه کافی است پس علاوه بر افزایش سرمایه بانک ها باید عرضه پول هم بیشتر شود. نرخ سپرده گذاری باید یکی دو درصد زیر نرخ تورم باشد.  نرخ تسهیلات بانکی هم باید برابر نرخ تورم باشد و این پیشنهاد من برای کمک به رونق تولید است.


کد مطلب: 32367

آدرس مطلب :
http://www.hadidnews.com/news/32367/نعمت-زاده-یارانه-تولید-پرداخت-نشده

حدید نیوز
  http://www.hadidnews.com