تاریخ انتشار :يکشنبه ۶ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۴:۱۲
رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه؛ مهرماه سال 1401 در منطقه عمومی ارس در استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل برگزار شد.
رزمایش اقتدار| از نصب پل شناور بر ارس تا عملیات‌های پهپادی و زرهی
به گزارش حدید نیوز؛ نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در سال 1401 همچون سال‌های پیش نیز اقدام به برگزاری رزمایش‌های متفاوتی کردند. رزمایش‌هایی که تنوع بسیاری داشت؛ از رزمایش‌های پهپادی تا رزمایش‌های مرکب دریایی و بیمارستانی.

نیروهای مسلح در این رزمایش‌ها توانستند علاوه بر آزمون توان رزم فعلی، دستاوردهای جدیدی را هم آزمایش کرده و به سازمان رزم‌ خود الحاق کنند. البته این رزمایش‌ها پیام‌های مهم و واضحی نیز برای دوستان و دشمنان جمهوری اسلامی ایران داشت و به گفته سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش، «پیام رزمایش‌های نیروهای مسلح برای مخاطبان مختلف کاملا رسا، روشن و صریح است.»

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در سال 1401، چند رزمایش را در عرصه‌های مختلف برگزار کردند و گروه دفاعی خبرگزاری فارس در سلسله گزارش‌هایی آن‌ها را بازخوانی می‌کند.

دومین گزارش از این مجموعه به بازخوانی رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه پاسداران در منطقه ارس اختصاص دارد.

رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه در منطقه عمومی ارس

عصر یکشنبه 2 مهرماه سال 1401 بود که سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران از برگزاری رزمایش اقتدار این نیرو در منطقه عمومی ارس(استان‌های اردبیل و آذربایجان‌شرقی) با محوریت قرارگاه عاشورا نیروی زمینی سپاه خبرداد. 

در این رزمایش، قرار است عملیات‌های هلی برن چتربازی، عملیات تاخت شبانه، عملیات رزمی بالگردها، عملیات پهپادهای رزمی و انتحاری و همچنین احداث پل روی رودخانه ارس، تصرف و کنترل جاده‌های مواصلاتی و تصرف ارتفاعات و تخریب هجومی انجام شود.

یکی از نکات رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه در استان‌های آذربایجان شرقی و‌ اردبیل، اجرای سناریوهای ترکیبیِ دفاعی و امنیتی برای اولین بار در رزمایش‌های نیروی زمینی سپاه است.

آغاز رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه با حضور سرلشکر سلامی
مرحله اصلی رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه از صبح دوشنبه 25 مهرماه 1401 با حضور سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه، سردار عباس نیلفروشان معاونت کل عملیات سپاه، سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه  و جمعی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تیپ زرهی امام زمان(عج) نیروی زمینی سپاه در شبستر آغاز شد.

در ادامه برگزاری این رزمایش، بخش دیگری از یگان‌های نیروی زمینی سپاه از بامداد سه‌شنبه 26 مهر به منطقه برگزاری رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه در منطقه عمومی ارس اعزام شدند.

انواع تانک‌ها، توپ‌ها، خودروهای زرهی، یگان‌های موشکی، خودروهای پشتیبانی و سایر تجهیزات جزو ستون‌های اعزامی به منطقه رزمایش بودند.

فرمانده کل سپاه: اگر منافعمان در منطقه به خطر بیفتد، ما آن وقت بی‌طرف نیستیم

سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه در جمع نیروهای شرکت کننده در رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه در منطقه ارس گفت: این صف مستحکمی که امروز می‌بینیم نشان می‌دهد گام‌ها مستحکم است و دل‌ها سرشار از ایمان و قلب‌ها مطمئن است. وقتی این سپاه به هم پیوسته و جوان و سرشار از معنویت را می‌بینیم دقیقا به یاد وعده‌های خداوند متعال در قرآن کریم می‌افتم. شما تجسم آیات الهی قرآن و تجسم منطق الهی برای سعادت مسلمانان هستید.

وی افزود: شما دژ مستحکم امنیت ملت و زینت ولایت هستید. تا وقتی شما دژهای استوار و روی زمین قدم می‌گذارید، هیچ دشمنی یارای پای گذاردن در کوچه‌ها و خیابان‌های کشور ما را نخواهد داشت. شما مردان کارآزموده‌ای هستید و میدان دیده‌اید و شب‌ها با چشمان باز از امنیت و نوامیس مردم دفاع کرده‌اید. اگر کسی می‌خواهد سیمای ماهی جوانان این امت را ببیند به چهره این جوانان بنگرد.

سرلشکر سلامی تاکید کرد: دشمنان بزرگی از شما ضربت خورده‌اند. اگر شما نبودید در دفاع مقدس کشور را اشغال کرده و ملیت ما را به غارت می‌بردند اما دشمن تسلیم اراده و ایمان شما شد و امروز سپاه را به قدرتی بزرگ تبدیل کردید. هر دشمنی که اراده کند و در لانه باشد او را می یابید و به آن ضربه می زنید و هر نیت پلیدی را خنثی می کنید. اگر شما نبودید پدیده تکفیر گسترش می یافت و شما بودید که کمر تکفیر را شکستید و این شما هستید که سینه هایتان دژ تسخیر ناپذیر این امت شده است.

وی افزود: این شما هستید که باعث شده‌اید که دشمن خیال تهاجم نظامی را از ذهن خود بدور کند. شما آرزوهای دشمن را تا گورستان بدرقه کردید. اگر دشمن از فضای رسانه‌ای نفوذ می‌کند به این دلیل است که در فضای حقیقی از شما شکست خورده است و می خواهد جوانان را از انقلاب و هویت و تاریخ کشور دور کند. جوانان ما بی اعتنا به هیاهوهای دشمن به آن پاسخ دندان شکن داده‌اند. آن عده‌ای هم که فریب خورده‌اند خواهند فهمید که این کسانی که فکر می‌کنند دوستان آن‌ها هستند دشمنانش هستند‌.

سرلشکر سلامی تصریح کرد: آمریکا که مستقیم وارد مداخله در امور کشور ما شده است کسی است که دارو و غذا را به ملت ما تحریم کرد و جهان را وادار به تحریم ملت ما کرد. هر وقت آمریکایی‌ها پا به این مملکت گذاشت تجربه کردیم که چه رذالتی برای ملت ما به ارمغان آوردند و امروز می‌خواهند با فریب آن تاریخ را تکرار کند. اما، با حضور ملت آگاه و جوانان با شعور شکست خورده است. ما بعد از هر بحران قدرتمندتر شده‌‌ایم. این بار هم مردم به انسجام و اتحاد برای دفاع از ارزشهای خودشان خواهد رسید.
وی ادامه داد: این رزمایش که از امروز آغاز شده است برای آن است که نشان دهیم برای امنیت مردم به آب و آتش می زنیم ما به همسایگانمان پیام می‌دهیم که مشی ما با همه دوستی و برادری است اما این سیاست مادامی ادامه دارد که دشمنان نخواهند علیه ما توطئه کنند. هر کشور و قدرتی با ما در تعامل صحیح است با او برادریم ما دوست داریم همسایگان ما با هم مسائل‌شان را از طریق روش‌های غیرنظامی و تعامل سیاسی حل کنند.

فرمانده کل سپاه تأکید کرد: ما در این منطقه صاحب منفعتیم و اگر تغییری در گوشه‌ای از منطقه اتفاق بیفتد و منافع ما به خطر بیفتد، آن وقت ما بیطرف نیستیم و از منافع ملی خودمان دفاع می‌کنیم. ما از امنیت‌مان دفاع می‌کنیم و این برای ما یک اصل است و خط قرمز ما آن است که هیچ چیز تغییر نکند. همه چیز بر اساس به رسمیت شناختن حاکمیت کشورها باشد.

سرلشکر سلامی خاطرنشان کرد: از همه می‌خواهیم مشکلات را از راه گفت‌وگو حل کنند. رژیم صهیونیستی هرجا حضور پیدا کند منشا ناامنی است. در بعضی از کشورهای جنوبی و در غرب و شمال کشور ما اسرائیل نفوذ کرده است ممکن است بگویند حضور آن‌ها برای امنیت ملی ما مخاطره‌آمیز نیست اما سرشت اسرائیل ایجاد ناامنی است. به کشورهای همسایه توصیه می کنیم اسرائیل را به سرزمین‌های اسلامی راه ندهند زیرا می‌خواهند درگیری‌های خود در فلسطین را حل کنند و به دنبال توسعه ناامنی هستند.

فرمانده کل سپاه در پایان به رژیم آل‌سعود هشدار داد و گفت: یک سفارش به رژیم آل‌سعود دارم که با بنگاه‌های سخن‌پراکنی و رسانه‌هایی که فقط شیطنت ترویج می‌کنند و آشکارا به دنبال تحریک جوانان ما هستند، هشدار می‌دهم مراقب رفتارتان باشید و این رسانه‌ها را کنترل کنید وگرنه دود آن به چشم شما خواهد رفت. ما با شما اتمام حجت می‌کنیم. شما از طریق این رسانه‌ها در امور داخلی ما وارد شده‌اید ولی بدانید آسیب‌پذیرید. ما به شما گفتیم مراقب باشید.
 

سردار پاکپور: هر روز از رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه، روز اوج آن است
در ادامه، سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه درباره دومین روز از رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه گفت: ما امروز برنامه ستون‌کشی و استقرار نیروهای خودمان را در منطقه رزمایش داریم که این بخش از ساعت ۶ صبح آغاز شده و هم‌اکنون نیز در حال انجام است.

وی افزود: عملیات‌های پیش‌بینی شده برای روز سوم نیز طبق برنامه از صبح چهارشنبه 27 مهر انجام می‌شود.

فرمانده نیروی زمینی سپاه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه در چه روزی به اوج خود خواهد رسید، بیان کرد: هر روز این رزمایش اوج آن است. دیروز که تجمع نیروها و تجهیزات را شاهد بودیم یک اوج بود و امروز هم که شاهد اعزام تجهیزات و ستون‌کشی به منطقه رزمایش هستیم.

وی ادامه داد: ستون‌کشی یکی از مراحل بسیار سخت رزمایش است. ‌چرا که تجهیزات باید با یک نظم خاصی از محورها و جاده‌ها عبور کنند که ملاحظات خاص خود را دارد و تا عصر امروز نیز به لطف خدا به سلامتی انجام خواهد شد.

سردار پاکپور با بیان اینکه در دو روز بعدی شاهد اوج عملیاتی رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه خواهیم بود، گفت: فردا یگان های زرهی، نیروی مخصوص، بالگردها و پهپادها رزمی وارد عمل خواهند شد.

اجرای عملیات‌های هلی‌بُرن و تمرین تصرف ارتفاعات و جاده‌های مواصلاتی دشمن

سومین روز از رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه در منطقه عمومی ارس (منطقه مرزی استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی) صبح 27 مهرماه 1401 با حضور یگان‌های شرکت‌کننده آغاز شد.

در این بخش از رزمایش، نیروهای ویژه سپاه با اجرای عملیات هلی‌بُرن و هوابرد با بهره‌گیری از بالگردهای Mi-17، بر روی مناطق از پیش تعیین شده پیاده و تمرین تصرف ارتفاع و جاده‌های مواصلاتی دشمن را به منظور قطع راه‌های پشتیبانی تمرین کردند.

پهپادهای انتحاری نیروی زمینی سپاه اهداف خود را منهدم کردند

در ادامه روز سوم رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه پهپادهای انتحاری نیروی زمینی سپاه با موفقیت مواضع دشمن فرضی را منهدم کردند.

این پهپادها که توسط جهاد خودکفایی نیروی زمینی طراحی و تولید شده، مجهز به سر جنگی قدرتمند بوده و با بهره‌مندی از هوش مصنوعی  قادر به انهدام انواع مواضع و استحکامات دشمن هستند.

همچنین، پهپادهای نظارتی و مراقبتی نیروی زمینی سپاه ماموریت رصد و پایش منطقه رزمایش را  با موفقیت اجرا کرده‌اند. 

احداث پل شناور بر روی رودخانه ارس و عبور ادوات زرهی

مهم ترین بخش رزمایش را باید احداث یک پل شناور از نوع pmp بر روی رودخانه ارس دانست. اهمیت احداث این‌گونه پل ها بر روی رودخانه ها از این جهت است که می توان در مدت زمان کمی انواع تجهیزات و ادوات را به ساحل دشمن منتقل کرد. 

در رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه در منطقه ارس نیز گروه چهل مهندسی رزمی این نیرو توانست برای اولین بار پس از دفاع مقدس یک پل شناور را بر روی رودخانه ارس احداث کند.

رونمایی و الحاق پهپاد انتحاری پرسه زن معراج 521  به یگان صابرین

معراج 521 جزو پهپادهای انتحاری پرسه زن است که وزن سرجنگی آن در سه رده 500 گرم، 700 گرم و 1000 گرم (یک کیلوگرم) است. این پرنده با مداومت پروازی 5 تا 15 دقیقه، دارای بردی معادل 5 کیلومتر است.

این پهپاد با قابلیت حمل توسط نفر، هم اینک در اختیار یگان‌های واکنش سریع نیروی زمینی از جمله یگان صابرین قرار دارد.

معراج 521 از لانچرهای کوچک در اختیار نیروهای پیاده پرتاب شده  و کاربر آن می‌تواند آن را از طریق نمایشگری که در اختیار دارد، به سمت هدف موردنظر هدایت کند.

عملیات توپخانه‌ای و زرهی یگان‌های نیروی زمینی سپاه

چهارمین روز رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه از صبح پنجشنبه ۲۸ مهرماه 1401 با عملیات توپخانه‌ای آغاز شد و توپ‌های 122، 130 و 155 میلی‌متری و همچنین راکت‌اندازها و موشک‌های نقطه‌زن مجهز به گلوله‌های هوشمند در این مرحله عملیات توانستند اهداف مورد نظر را منهدم کنند.

پس از اجرای عملیات توپخانه‌ای، یگان زرهی نیروی زمینی سپاه شامل تانک های T-72 و نفربرهای BMP-2 توانستند نقاط مشخص شده را با اجرای تک زرهی ‌و مانور احاطه‌ای از طریق استفاده از مهمات هوشمند نقطه‌زن منهدم کنند.

تانک‌های حاضر در این رزمایش به سیستم‌های کنترل آتش پیشرفته که امکان شلیک در شب و در مسافت 4 کیلومتری مجهز شده‌اند.

عملیات‌های موشک‌باران مواضع دشمن توسط بالگردهای نیروی زمینی سپاه

در ادامه مرحله نهایی رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه، بالگردهای تهاجمی کبرا و Mi-17 با اجرای عملیات‌های رزمی توانستند اهداف مورد نظر را با موفقیت منهدم کنند.

تکاوران نیروی زمینی سپاه عملیات تصرف و کنترل جاده‌های مواصلاتی را اجرا کردند

براساس این گزارش، مرحله بعدی رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه، اجرای عملیات تصرف و کنترل جاده‌های مواصلاتی و نیز تصرف ارتفاعات بخشی از منطقه رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه بود.

عملیات تخریب و تاخت شبانه توسط یگان تخریب نزسا

پایان بخش رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه، عملیات تخریب و تاخت شبانه بود. در این بخش، یگان تخریب نیروی زمینی سپاه توانست با اجرای آتش علیه مواضع دشمن موجب نابودی آن‌ها شود.

همچنین، عملیات بارریزی هوایی جهت پشتیبانی از نیروهای عمل کننده در منطقه بیله‌سوار انجام شد.

سردار پورجمشیدیان: رزمایش اقتدار نزسا با پیام صلح و دوستی برای همسایگان ایران اسلامی برگزار شد

سردار سرتیپ پاسدار علی‌اکبر پورجمشیدیان معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه، درباره رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه که در منطقه عمومی ارس برگزار شد، گفت: رزمایش بزرگ اقتدار نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با شعار ایران مقتدر جزو برنامه سالیانه رزمایش‌های این نیرو است.

وی افزود: رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه امسال در منطقه شمال غرب کشورمان در استان های آذربایجان شرقی و اردبیل در حاشیه رود ارس با پیام صلح و دوستی برای همه همسایگان و دوستان ایران اسلامی برگزار شد.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه با اشاره به پیام رزمایش اقتدار این نیرو برای دشمنان اظهار کرد: پیام این رزمایش برای دشمنان انقلاب اسلامی و دشمنان مردم منطقه پیام اقتدار، مقاومت و مقابله با دسیسه‌ها و دشمنی‌های آن‌ها است. 

وی ادامه داد: رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه در راستای ایجاد امنیت پایدار در منطقه شمال غرب و تامین منافع ملی کشور عزیز و مردم بزرگوار ایران اسلامی است. همچنین، ایجاد امنیت برای مردم منطقه از جمله اهداف برگزاری این رزمایش بود. 

سردار پورجمشیدیان با اشاره به مراحل مختلف رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه تصریح کرد: ما همه آنچه که در عملیات‌های نظامی مورد نیاز است تا نیروهای رزمی ما تمرین کنند را در دستور کار داشتیم. عبور از رودخانه نیز یکی از برنامه‌های تمرینی این رزمایش بود که با موفقیت انجام شد.

سردار بابازاده: رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه برای شبیه‌سازی یک هدف مهم اجرا شد

سردار جلیل بابازاده فرمانده قرارگاه منطقه‌ای عاشورای نیروی زمینی سپاه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس درباره رزمایش اقتدار این نیرو در منطقه ارس گفت: پیام این رزمایش برای دوستان ما، آسایش، آرامش و همدلی و برای دشمنان پرهیز از حرکت‌های شیطنت‌آمیز است.

به گفته وی، «بیش از 500 عدد از تجهیزات حاضر در رزمایش اعم از ادوات زرهی، توپ، تانک، موشک و سایرین روز سه شنبه در سه سریال به سوی منطقه رزمایش اعزام شدند.»

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای عاشورای نیروی زمینی سپاه بیان کرد: تنها تفاوت رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه با رزمایش‌های قبلی ما این است که این رزمایش برای یک هدف مهم شبیه‌سازی شده تا اگر منافع و امنیت ملی ما دچار خطر شد به صورت عملی بتوانیم این عملیات را به سهولت انجام بدهیم.

وی ادامه داد: دومین هدف از برگزاری رزمایش، ویژه بودن برخی از مراحل آن همچون عملیات چترریزی گسترده و بارریزی است که در دشت مغان انجام شد. 
http://hadidnews.com/vdccseq1.2bqme8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما