تاریخ انتشار :جمعه ۳۰ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۷
طبق گفته کارشناسان، پیش فروش آپارتمان یکی از راه‌های ایجاد رونق در بازار مسکن است اما خریداران باید از داشتن مجوز پیش فروش واحد مطمئن شوند.
رونق بازار مسکن | انتظار ۵ساله برای اجرای قانون پیش فروش
به گزارش حدیدنیوز؛ این روزها با توجه به افزایش قیمت مسکن و همچنین ایجاد فاصله بین توان خرید خریدار و قیمت اعلامی فروشنده ، بحث پیش فروش مسکن داغ شده  است.

در سال‌های اخیر قراردادهای پیش فروش ساختمان رونق داشته اما همراه با افزایش قراردادهای پیش فروش، دعواهای حقوقی مرتبط با آن نیز رشد چشمگیری داشته است.

در خیلی از موارد پیش‌آمده که اشخاصی اقدام به پیش فروش آپارتمان‌های نیمه ساخت و حتی ساخته نشده کرده‌اند، خریدارانی آن‌ها را خریده اند و قرارداد بسته‌شده است. خریدار تصور کرده که توانسته در شرایطی مناسب و زیر قیمت بازار، پول خود را صرف خرید آپارتمان کند، در صورتی که بعد از مدتی فهمیده ، خانه‌ای در کار نبوده و فروشنده سرش را کلاه گذاشته است.

خریداران مسکن بدون تحقیق به دنبال واحدهای پیش فروش نروند

 یکی از خریداران مسکن گفت: با توجه به افزایش قیمت ها  ما به دنبال خرید مسکن  از طریق یک آگهی پیش فروش رفتیم اما بعد از مدتی متوجه شدیم که این آگهی هیچ مجوزی از اداره کل راه وشهرسازی استان تهران ندارد و  کل مبلغی که به عنوان پیش خرید پرداخت کرده ایم  از بین رفته است. 

همچنین یکی دیگر از پیش خریداران مسکن به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از طریق روزنامه و بنرهای تبلیغاتی یک واحد نیمه کاره را پیش خرید کردیم و قیمت هایی که به ما اعلام کردند بسیار خوب به نظر می رسید اما بعد از  تحقیقاتی که انجام دادیم متوجه شدیم این واحد که در یک برج قرار دارد  به هیچ عنوان مجوز ندارد و  بعد از گذشت مدتی حتی نتوانستیم  مبلغ اولیه خود را هم دریافت  کنیم.

قانون پیش فروش مسکن اگر به درستی اجرا شود، نقش بسیار موثری  در بهبود بازار مسکن دارد و اجرایی شدن آن تحت‌  نظارت وزارت راه و شهرسازی  می تواند  فاصله خرید و فروش مسکن را حتی کاهش دهد. 

 انتظار ۴ تا ۵ساله برای اجرایی شدن قانون پیش فروش مسکن

 فرشید پور حاجت دبیر انجمن انبوه سازان مسکن کشور با بیان اینکه برای پیش فروش مسکن قانونی چند سال پیش وضع شد اما بعد از گذشت بیش از ۴ سال این قانون همچنان در کمیسیون قضایی مجلس مسکوت مانده است گفت: با اجرایی شدن این قانون شاهد تقویت و بهبود بازار مسکن خواهیم بود.

او ادامه داد: پیش فروش به عنوان راهکار و ساختار مالی برای بخش تولید است و مردم از طریق پیش فروش می توانند به صورت اقساط صاحب مسکن شوند و همین امر در حوزه تولید و تسهیل در روند خانه دار شدن موثر خواهد بود. 

پورحاجت افزود: اجرای این طرح باعث بهبود بازار مسکن و همچنین افزایش انگیزه سازندگان برای فعالیت در این بازار خواهد شد و با استفاده از این ابزار مالی  مشکل سازندگان در این حوزه برطرف می شود.

 دبیر انجمن انبوه سازان مسکن بیان کرد: برای پیش فروش ساختمان با توجه به پیگیری وزارت راه وشهرسازی به دلیل ماموریتی که داشته،  کمیسیون و مرکز داده برای اصلاح قانون مشخص شد و در سال ۹۷ لایحه اصلاحی به مرکز پژوهش ها محول شده اما تا امروز این موضوع در کمیسیون قضایی بررسی نشده و هیچ نظری در این خصوص داده نشده است.

او یادآور شد: بخش خصوصی به کرات این موضوع را پیگیری کرده و در دستور کار خود قرار داده چرا که پیش فروش امر بدیهی و مهم است و از این طریق بسیاری از افراد می توانند صاحب مسکن شوند.

پورحاجت توضیح داد:  بازار پیش فروش تامین کننده مسکن است و باعث حفظ سرمایه افراد می شود . اشخاص با پرداخت بخشی از قیمت می توانند صاحب مسکن شوند و به صورت اقساط تا زمان آماده شدن واحد می توانند پول آن را پرداخت کنند.

براساس این گزارش در حال حاضر پیش فروش واحدهای مسکونی در بسیاری از مناطق  استان تهران در حال اجرا است اما اگر این پیش فروش ها مجوز نداشته باشند، خریداران با مشکل مواجه خواهند شد.

پیش فروش مسکن تنها با مجوز از اداره راه وشهرسازی استان امکان پذیر است
در همین خصوص خلیل محبت خواه مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: پیش فروش کردن مسکن در قالب  آگهی  هیچ مشکلی ندارد اما باید این پیش فروش ها دارای مجوز از اداره کل راه وشهرسازی استان باشند.

او ادامه داد: پیش فروش مسکن نقش بسیاری موثری در حوزه کنترل و رونق بازار دارد و اجرایی شدن آن می تواند بازار مسکن را به سمت ثبات هدایت کند.

محبت خواه بیان کرد: در راستای اخطارهای قوه قضائیه و با توجه به آمار کلاهبرداری ۲۵ هزار موردی پیش فروش ساختمان توسط موسسات و شرکت‌ها، به دو اپلیکیشن پربازدید فعال در این بخش در خصوص اجرای قانون پیش فروش ساختمان، اجرای دستور العمل های مربوطه و همچنین طی مراحل قانونی جهت انتشار آگهی پیش فروش هشدار و اخطار داده ایم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران افزود: هرگونه انتشار تبلیغات جهت پیش فروش ساختمان نیاز به تایید ادارات کل راه و شهرسازی و فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دارد اما در برنامه های زیر مجموعه  مواردی دیده و گزارش شده که متاسفانه بدون اخذ مجوز بوده  است.

او گفت: بنابراین خریداران  این نکات را در نظر بگیرند که  تخلفات زیادی توسط کلاهبرداران صورت گرفته و پرونده های متعددی در مراجع قضایی تشکیل شده است.

محبت خواه گفت:  لازم است ترتیبی اتخاذ شود که بدون اخذ مجوز از این اداره کل از هرگونه انتشار آگهی پیش فروش خودداری شده در غیر این صورت مسئولیت قانونی و حقوقی عواقب این موضوع بر عهده شرکت های تبلیغ کننده است.

براساس این گزارش در حال حاضر با توجه به  آنکه بازار مسکن در این روزها نیاز به تقویت دارد و از سوی دیگر باید سازندگان مسکن را به سمت ساخت و ساز هدایت کرد، بنابراین اجرایی شدن طرح پیش فروش آپارتمان همچنین تقویت نظارت وزارت‌ راه وشهرسازی در این بخش باعث می شود که این بازار به سمت رونق هدایت شود.
http://hadidnews.com/vdcbssbf.rhbz5piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما