تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۳۱
دولت انگلیس به عنوان مدعی پرچمداری مقابله با تغییرات اقلیمی، هم زمان با آغاز روزهای سرد زمستانی و بحران کمبود انرژی، به استخراج ذخایر زغال‌سنگ در این کشور متوسل شده است.
روسیاهی به روباه! | بازگشت به استخراج زغال‌سنگ در انگلیس
به گزارش حدید نیوز، وزارت رفاه، جوامع و مسکن انگلیس در اقدامی که طی ۳۰ سال گذشته سابقه نداشته است، با استخراج زغال‌سنگ در معدنی واقع در منطقه کامبریا غربی به بهانه تولید فولاد در این کشور و سراسر جهان موافقت کرده است.

منتقدان با اشاره به کاهش تقاضا برای استفاده از زغال سنگ می‌گویند که تصمیم دولت لندن، اهداف اقلیمی را زیر سووال می‌برد. اما دولت و حامیانش اصرار دارند که استخراج از این معدن باعث اشتغال‌زایی و کاهش وابستگی به واردات زغال‌سنگ و انرژی روسیه می‌شود.

شورای شهر منطقه کامبریا غربی در سال ۲۰۲۰ با استخراج زغال سنگ از این معدن موافقت کرده بود؛ اما دولت وقت انگلیس در آستانه برگزاری نشست تغییرات اب و هوایی ۲۰۲۱ در گلاسکو این روژه را به حالت تعلیق درآورد. کارشناسان آن زمان هشدار دادند که اجرای این پروژه به افزایش تولید گازهای سمی دامن می‌زند.

با این حال مقامات محلی دوباره این پروژه را ارزیابی کرده و تصمیم نهایی را به وزارت رفاه، جوامع و مسکن انگلیس واگذار کردند. در پاسخ مایکل گوو وزیر رفاه، جوامع و مسکن انگلیس ضمن اعلام موافقت دولت مدعی بازار فروش زغال سنگ در داخل و اروپا شده است. او همچنین ادعا کرده است با این ارزیابی که اثرات توسعه معدن یادشده، بر انتشار گازهای کربنی «نسبتاً خنثی خواهد بود و قابل توجه نیست» موافق است.

دولت انگلیس درحالی چنین ادعایی را مطرح کرده است که شهردار لندن دو هفته پیش از تعمیم طرح مقابله با آلودگی هوا به سراسر پایتخت انگلیس خبر داد که به موجب آن ده‌ها هزار خانواده در این کشور، در بحبوحه افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها و بحران هزینه‌های زندگی، ناچار به تعویض خودروهای خود خواهند شد که با استانداردهای سختگیرانه جدید سازگار نیست.

بر اساس برآورد صورت گرفته بالغ بر ۲۰۰ هزار خودرو که مدل آن ها از ۶ سال قدیمی‌تر است با استانداردهای جدید مطابقت ندارند و رانندگان فقط ۸ ماه در اوضاع بغرنج اقتصادی برای تعویض خودرو فرصت دارند. صادق خان شهردار لندن با تخصیص ۵۵۰ پوند برای کمک به تعویض هر خودرو، می‌گوید که اجرای این طرح هوای پاکیزه‌تری را برای ۵ میلیون شهروند پایتخت‌نشین به ارمغان می‌آورد.

بر اساس این گزارش، جان سلوین گامر، رئیس کمیته تغییرات اقلیمی انگلیس، چراغ سبز دولت به استخراج زغال‌سنگ در کامبریا غربی را "کاملا غیرقابل دفاع" توصیف کرده و گفته است که تصویب آن به جایگاه لندن در زمینه مقابله تغییرات آب و هوایی آسیب می‌زند.

احزاب سیاسی مخالف دولت و گروه های زیست محیطی نیز این تصمیم را به دلیل اینکه با اهداف اقلیمی و اقتصاد سبز کشور ناسازگار است محکوم کرده‌اند. تونی باسورث، از فعالان گروه موسوم به دوستان زمین گفت: «به استخراج از این معدن نیازی نیست، زیرا به انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی می‌افزاید و جایگزین زغال سنگ روسیه نخواهد شد.»

کارشناسان معتقدند که زغال سنگ کثیف ترین سوخت فسیلی است که تقریبا دو برابر گاز طبیعی آلودگی تولید می کند. اد میلیبند، وزیر امور اقلیمی دولت در سایه هم گفته است که این معدن "راه حلی برای بحران انرژی" نیست و باعث اشتغال‌زایی نخواهد شد.

همچنین حزب سبز تاخیر تصمیم‌گیری دولت پس از پایان دوره ریاست انگلیس بر اجلاس تغییرات اقلیمی را تاسف‌انگیز توصیف کرده که به اعتبار کشور لطمه زده است.

تصمیم دولت باعث بروز اختلافات در داخل حزب حاکم محافظه‌کار نیز شده است. کسانی مانند کواسی کوارتنگ، وزیر دارایی سابق و آلوک شارما، رئیس اجلاس آب‌وهوایی ۲۰۲۱ گلاسکو می‌گویند که استخراج از معدن کامبریا غربی با اهداف اقلیمی کشور در تضاد است.
http://hadidnews.com/vdcbgabf.rhbzwpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما